ביטול הסכם שניתן לו תוקף פסק דין

לא נורא, נגיש ערעור/תביעה נגד ההסכם

מה הסיכוי שבית המשפט יבטל הסכם גירושין/ממון שקיבל תוקף של פסק דין?

אסביר, הסכם גירושין יכיל את כל הפרטים המהותיים בין הצדדים: הסדרי ראייה, מזונות, חלוקת רכוש וכו' את ההסכם מנסחים עורכי הדין של הצדדים בהתאם להנחיות בני הזוג. לאחר הגעה להסכמות בני הזוג חותמים על ההסכם וניגשים לשופט/ת בית משפט לענייני משפחה על מנת שיתן תוקף של פסק דין להסכם.

השופט יברר עם בני הזוג האם הם מבינים את הכתוב בו, האם הוא נחתם ברצון ללא השפעה או לחץ?

לאחר שבני הזוג יענו שאכן כך היה, בית המשפט ייתן תוקף של פסק דין להסכם. ופסק דין זה ניתן מימוש בהוצאה לפועל ומתן סנקציות למי שמפר את ההסכם.

קורה לא מעט, שאחד מבני הזוג "מתעורר" לאחר זמן וטוען כי "עבדו עליו" ההסכם הזה לא משקף את חלוקת הרכוש באופן שוויוני, ההסכם נחתם כי הרגשתי מאויים ולחוץ, ההסכם נחתם בהיותי לא כשיר משפטית לחתום עליו ועוד כהנה וכהנה.

אז מה הסיכוי שבית המשפט לענייני משפחה יבטל את תוקף פסק הדין שניתן להסכם?

כמעט אפסי!

דוגמה קיצונית מהפסיקה: בני זוג חתמו על הסכם ממון, שאושר בבית משפט לדיני משפחה, לאחר שלוש שנים הגישה האישה תביעה לביטול הסכם הממון בטענה כי הייתה באי שפיות בעת חתימת ההסכם וסבלה מפוסט טראומה ולכך צירפה חוות דעת מומחה.

לטענתה, ההסכם לא משקף את המצב הכלכלי הראוי בין הצדדים. ולכן על בית המשפט לבטל את ההסכם ולהורות על עריכת הסכם חדש. הגבר טען כי האישה ידעה והבינה בדיוק על מה חתמה ועל כן אל לא לבית המשפט לבטל את ההסכם.

בית המשפט דחה את תביעתה. למה?

"נוכח האמור נהנה הסכם הממון שאושר ע"י בית המשפט, ממעמד מיוחד- מעמד המקנה לו עדיפות על פני הסכם 'רגיל' אשר קיבל תוקף של פסק דין, כיוון שכך, הובהר בפסיקה כי על המבקש לבטל הסכם גירושין או הסכם ממון שאושר וקיבל תוקף של פסק דין, או תנאי מתנאיו, לעמוד בנטל ראיה גבוה במיוחד של טעמים כבדי משקל, אשר יצדיקו את המסקנה כי דין ההסכם להתבטל" [בר"ע 359/85 קוך ואח' נ' קוך פ"ד לט(3) 421 (להלן: "פס"ד קוך"); ע"א 2495/95 הדס בן לולו נ' אליאס אטרש פ"ד נא(1), 557 עמ"ש (ת"א) 38753-06-19 פלונית נ' פלוני (פורסם בנבו, 18.3.20)].

שימו לב למילים, נטל ראיה גבוה במיוחד של טעמים כבדי משקל!

למרות שהאשה צירפה חוות דעת מומחה, סבר בית המשפט כי חוות הדעת לא עמדה בתנאי: "נטל ראיה גבוה במיוחד"

הבנתם למה כמעט אפסי?!

אז באיזה מקרה בית המשפט יבטל הסכם שהוא עצמו נתן לו תוקף של פסק דין?

רק אם הוכח כי היה מרמה, טעות/הטעיה!

דוגמה מהפסיקה, בני זוג חתמו על הסכם גירושין, עורך הדין שערך את ההסכם לא היה בקיא בתחום דיני המשפחה ולא רשם בהסכם כי כספי הפנסיה של הבעל כלולים בהסכם. לאחר שלוש שנים תבעה האישה את ביטול ההסכם וטענה כי בעלה רימה אותה (טעות והטעיה) וכי עליה לקבל מחצית מכספי הפנסיה שלא הוונו בהסכם. בית המשפט קיבל את טענתה ופסק כי על הבעל היה לכתוב בהסכם במפורש כי ההסכם כולל גם את כספי הפנסיה והורה לשלם לה את המגיע לה.

הבעל תבע את עורך הדין בשל רשלנות מקצועית, ובית המשפט פסק לטובת הבעל וחייב את עורך הדין להחזיר לו מחצית משכר הטרחה בשל רשלנותו.

קרדיט: freepik
ליצירת קשר
השאירו פרטים ונחזור אליכם

עוד בנושא

דילוג לתוכן